Sunday 11 March 2012

zaman budak-budak dulu~~~~

apa ye Amanda nak bebel kat sini..ok la..nie nak cerita time kecik2 dulu..time Amanda umur 4-5 tahun macam tue. Amanda nie dari kecik dah lasak sikit..masa tue, mainan Amanda tak seperti kanak-kanak perempuan yang lain..Amanda main robot, kapal terbang, kereta polis... sebenarnya mainan-mainan tu abang yang punya,,Amanda tolong waris je..dan oleh sebab dah terbiasa dengan mainan-mainan berbentuk itu, maka..Amanda lebih tertarik dengan mainan2 yang 'seangkatannya' hikhikhik..
tapi time kecik, Amanda selalu tak di benarkan nak main kat luar rumah.maka, berbasikal 4 roda la Amanda dalam rumah..tapi lebih dari selalu Amanda curi-curi keluar main ngan kawan-kawan.
eh..dah kat luar umah ke nie??? hikhikhik...yeyeyeye....merdeka...

seingat Amanda banyak mainan yang Amanda main ngan geng2 time kecik dulu..dan semuanya kalau tanya budak2 sekarang.confirm dorang tak reti nak main..Best time kecik2 dulu..

"sorok-sorok"
Mainan nie legend la kalau di kalangan budak-budak dulu. sorang tutup mata lepas tu yang lain sembunyi..lepas tu yang tutup mata nie,,dah habis kira nombor terus cari budak-budak yang lain. Yang Amanda lawak kalau ingat..mesti yang jadi si 'pencari' nie tanya..sudahhh????...lepas tue..akan di susuli suara-suara kiut yang menjawab...sudah....tak ke kantoi tu..dan of course la amanda guna cara nie nak cari budak-budak lain..dan di temui juga oleh si 'pencari' hikhikhik*ketawa manja* tapi orang tua selalu takutkan kami,,mereka kata kalau main sorok-sorok nanti kena sorok Rogon(hantu*bahasa sabah*)..mengikut cerita orang tua2..hantu nie suka sorokkan orang yang main sorok..kena bagi makan cacing..x dapat balik rumah..takut le juga time tu...

'masak-masak'
So..bila dah takut kena sorok hantu..kami pun tukar plan,,main masak-masak...biasanya aku nie jadi si pembeli.."duit" buat beli tu kami ambil dari daun2 pokok...aku selalu mem 'botak' kan pokok bunga kakak aku..dan hasilnya, kalau terkantoi..maka naiklah semut api mencari lemak2 terkumpul untuk di pulas...sakit dooo...biasanya kitaorang tak lama main benda nie..sebab Amanda rasa bosan..lagipun budak-budak lelaki  lain memang tak suka main benda nie lama2..

"Khawin-khawin"
yang nie pun main sekejap..bila orang tua kawan larang dorang main kejar-kejar..maka kami akan sepakat main 'khawin-khawin'..2 bangku akan di sediakan dan dua orang akan duduk di kerusi tu...akan adalah pengapit dan tukang siram(tepung tawar konon)..dan kerana ini lah,,bila besar-besar...akak pada seorang budak tu selalu sakat Amanda..konon adik dia bagi amanda bunga..masa main khawin-khawin dulu..x senonoh betul..tapi kan..sebenarnya, Amanda dengan budak tu selalu gaduh time dah sekolah, kebetulan sekelas g..Amanda memang tak boleh tengok dia dapat markah tinggi, dan dia pun memang tak boleh tengok Amanda dapat markah tinggi..asyik nak saing orang jer..penat taw amanda nak main saing-saing ni..

Perang-perang
Amanda paling suka main nie..sebab rasa macam askar le pulak..hehehe..kebetulan Amanda ada senapang mainan yang boleh berbunyi..Amanda selalu seludup bawa keluar rumah..tapi kalau tak dapat juga...kami pakat potong pokok pisang buat senapang..
nie la contoh senapang batang pisang kitaorang dulu..
korang ada??
xde kan...hikhikhik

tujuan batang pisang nie di potong macam tu,,sebab bila di jatuhkan,,dia akan hasilkan bunyi,,konon2 bunyi tembakan la..tapi kalau dah ekstrim sangat..main humban batu la jawabnya..pernah sekali Amanda humban batu,,kena kepala budak lelaki nie..menangis dia sebab nampak darah mengalir dari kepala dia..cian dia..jahat sungguh amanda masa tu..

Kejar-kejar
permainan nie pun femes gak..sama ada yang mengejar tu berseorangan atau main geng..biasanya main geng nie..."polis" dan "pencuri"...tapi amanda tak suka peraturan yang satu nie..pencuri ada "rumah"..macam markas la..bila dorang dah masuk rumah,,polis tak dapat nak tangkap dorang..time amanda jadi pencuri suka la...tapi time jadi polis...punya la bengang...tipu,,,tipu..tipu...

main 3 selipar
permainan ni memerlukan geng yang ramai baru best nak main..akan ada 2 kumpulan yang bermain..satu kumpulan akan menjatuhkan selipar yang di susun( di susun berbentuk segitiga) dan hendaklah menyusunnya semula...kumpulan yang satu lagi hendaklah menghalang misi ni...aiseyyy..macam mission imposible ler pulak..hehehe..kumpulan yang menghalang nie akan membaling selipar ke arah ahli pasukan lawan..sesiapa yang terkena selipar tu,di anggap mati..kalau pasukan lawan dapat menyusun selipar terlebih dahulu, mereka di anggap menang...tapi kalau main nie..mesti kes hilang selipar tu tinggi..sesiapa yang malang tu,,akan balik ke rumah berkaki ayam..kesian ayam..kena pinjam kaki..

banyak lagi permainan yang Amanda tak sempat nak cerita kat sini..
main batu simban..main jengket2..main getah..main panjat2..lastik burung..kumpul belalang..emmmmmm...banyak la...


Yang paling best time jadi budak...bila kita gaduh...terus kata,,tak nak kawan ko..putus kawan..
tapi...5 minit lepas tu,,,boleh pulak main kejar-kejar satu geng...kongsi makan keropok sama-sama...

so,,moral of the story...budak-budak nie tak ada yang "main dendam-dendam"..
apa salah kita ambil secebis pengajaran itu di sini..tapi itu lah yang paling payah di lakukan...
WHY????

jawapannya mudah..

Sebab kesalahan orang itu terlalu besar dan ego kita terlalu tinggi untuk mengungkap kata Maaf dan memaafkan..hati kita terlalu tinggi di keliling sikap angkuh..

hohohohoho...jangan lah serius sangat baca statement kat atas...
kita sama2 mengingatkan sesama kita..sebab Amanda juga manusia yang tak sempurna..selalu alpa dengan mainan arus dunia..

Minta Ampun Maaf kalau terkasar bahasa..
sampai ketemu lagi..bye...

pst: time budak2 best sebab masa tu..."makan,main,tidoo.."hikhikhikhik

2 comments:

Hanif Osman said...

Kenapa la cepat sgt kita jd dewasa...

Hanif Osman said...

X puas jd kanak2...