Saturday 7 January 2012

Kahwin

Hari nie Amanda cerita mengenai kahwin...bukan la aku yang nak khawin..tapi gatal lak hati nie nak tulis tentang topik nie...


Baru 5 minit yang lalu aku & housemate bercerita mengenai bab khawin...
Member dok cerita dia merancang nak berkhawin tahun depan kalau jodoh dengan kekasih dia panjang..ye la, dah bertahun2 couple, kedua belah pihak pun dah setuju,so dia merancang buat ketika semester akhir nanti,bcoz dia nak buat tepat ketika tarikh hari lahir dia,dalam perancangan housemate aku ni la.....
maka, aku mula berfikir pelbagai perkara..andailah ditakdirkan suratannya aku sempat nak khawin,,,siapa agaknya jodohku???impian ngan orang tersayang dah terang2 hancur lebur camtue jer...hubungan tu "gantung" macam lagu melly goeslow...dan dia terang2an ber"romantik" ngan gf baru.....
so........?
how ngan aku?


maka, at last, aku terkebil2 berfikir selepas perbualan ngan member tamat...terkebil2, mengiring ke kanan, mengiring ke kiri, tak juga dapat tidur & akhirnya aku berada di depan pc meluah bisikan hati aku nie..


Aku muhasabah diri...
dan terfikir...
mungkin kahwin tu bukan tuk orang seperti aku..sebab aku tak tahu bagaimana kelak hidup seorang isteri...ahakkkksss...serius do....kan banyak tanggungjawab lepas khawin, nak jaga suami, nak jaga diri, nak jaga anak2...nak asuh, nak didik...bab didik ni yg aku terkedu sebentar...& tersedar...ilmu di dada belum cukup untuk alam sedewasa itu...


maka, aku pun meletakkan "line" awal dalam catur hidup aku...
sekurang2nya biarlah aku sempat berbakti pada family sebelum fikir nak khawin2 ni...
then....
kepada yang rajin "usha"...lepas nie x payah la nak bazirkan masa dan air liur meluah ayat berbunga-bunga...sedia keberanian, ilmu kat dada, kejujuran...jumpa my family..kalau mereka kata "lulus"...maka, insyaallah, aku terima seadanya....


asal......

  • orang tu terima aku seadanya juga
  • sekurang-kurangnya boleh imamkan solat dan bagi bimbingan pada aku yang x cukup ilmu nie..\
  • mampu sara family seadanya...
  • mampu bimbing anak2...kerana dah tentu aku ni kurang ilmu nak bimbing lebih2...tapi nak cuba yang terbaik...cuba untuk perbaiki diri.insyaallah..
  • biarlah dia menyayangi family seperti dia sayangkan nyawa sendiri...
YANG PENTING....orang tu boleh membawa aku menuju syurga dan terima apa2 kekurangan aku seadanya...layakkah aku???


p/s: apa la aku merepek subuh2 nie???
ok...Amanda nak cuba lelapkan mata dan jadi orang yang lebih ceria, sihat , berguna dan berakal serta beriman pagi esok dan hari2 seterusnya..amin...

No comments: