Thursday 12 January 2012

aku, si botak dan sketsa hidup...

 nape aku mulakan entry dengan si monkey terjoget-joget ni? sebenarnya aku tak ada idea nak menulis, tapi gatal tangan ni nak main taip-taip..Malam yang syahdu ni aku nak cerita tentang aku dengan seorang hamba Allah kat kampung aku dulu. tiba-tiba aku teringat budak alah tu. Dulu aku tak boleh nak jumpa dia, memang macam anjing dengan kucing..
marah nie!!!!
aku dengan budak ni, biarlah aku namakan si botak..sebelum aku cerita panjang-panjang, aku nak kata yang aku dulu alah-alah rambo...nak kata tomboy...i cute taw dulu...sekarang pun cute lagi(auwww...angkat bakul pula).tapi yang pasti gaduh dengan lelaki perkara biasa bagi aku zaman budak-budak dulu.(sekarang yang budak baik sikit..sikit je...)

First time Agenda pergaduhan kami...
masa tu malam puasa..selepas balik dari terawih, seingat aku, aku tingkatan 2 @ 3 kot..dia dalam umur 18 kot. dia nie jenis panas baran dan aku pula jenis penjahat sikit. Time tu dia tengah marah adik dia suruh balik rumah,,,aku lak tiba-tiba terjerit..."buduh salau!!"...tiba-tiba aku sedar macam ada aura panas je dekat dia...macam nak meletup..aku tergaman..xtaw apa-apa..Yang aku sedar dia datang dekat aku sambil bawa kayu. Kayu tu kira-kira 1 1/2 meter kot, sebesar tiang jaring badminton..
masa tu aku still x faham, cousin aku tarik aku dan yang aku taw si botak masih kejar aku..errkkk..matilah aku,,,tapi cakap dalam hati la...mana boleh tunjuk kite takut..kat satu tempat, dia halang perjalanan aku, cousin dah takut tarik aku supaya balik umah aku, tapi aku alah-alah ego bersemuka dengan si botak..maka, perang mulut pun bermula, nasib dia nak hempuk aku dengan kayu tu x kena,,kalau x, dah arwah....lepas peristiwa tu baru aku tahu budak kampung gelar dia salau...oh,,baru aku tahu....

Second time agenda perkelahihan kami...
rupanya episod pergaduhan kami tak berakhir di situ,al-kisahnya malam raya..
Malam raya biasalah..bila dah pak su dan mak su balik dari jauh,,,tinggal kat rumah kami. Dan sudah wajib la malam raya akan ada yang bakar lemang dan sediakan apa-apa yang patut. kata pak su ku,,tak best kalau tak ramai2 buat lemang.Maka, akulah yang paling muda di rumah tu yang di tugaskan memanggil sepupu aku yang ada kelapangan(rumah mereka dalam 500 m kot)..supaya sama-sama meriahkan suasana..dulu, aku ni budak berani, slamber gila tak takut hantu, dan jalan kampung dulu, gelap, belukar kiri dan kanan jalan..tapi aku slamber je...berjalan la aku terkedek2...masa tu basikal ke, motosikal ke, aku tak tahu bawa g, apatah lagi kereta,,,berjalan la aku, dan berjalan..tiba-tiba ada lembaga kat depan aku, dah la jalan gelap, kiri kanan belukar,, terbayang la kalau si lembaga nie nak rompak aku ke, masa tu aku bukan ada duit pun, ada 20$ je, buat beli "tikam-tikam"..sekali tengok betul-betl,,rupanya si botak...dia tahan, tersengih-sengih macam kerang busuk,,,menyampah!!aku nak ke kiri dia halang,, aku nak ke kanan dia halang...wah,,hot la aku...dia tengok aku tersengih2 jer...grrrrr....dan dengan slamber kata gini,"tau pun singa ni takut...kakakakkakka."tapi kejap je dia ketawakan aku..mungkin dia pun terasa aura dragon kat aku ni...nak jadi bezita ke,,,nak jadi goku ni ek???pastu, aku tolak dia dan berlalu...sempatla juga mencarut..."b**i!!s**l!!"...


third and last agenda permusuhan kami...
Masa nie puncak pergaduhan kami,,,yang aku ingat background berlatar belakangkan jalan raya, masa lak berlatarkan waktu petang..aku, sepupu, dan sorg kawan baru balik dari main badminton, aku agak terer la juga dalam sukan ni..tengah asyik terkedek-kedek macam itik pulang petang, kami sempat la juga bergosip-gosip sikit..( biasa la perempuan)..tiba-tiba mata aku menangkap seekor makhluk yang botak...apa lagi,,si salau tadi la...(si botak)..dia bawa motor lalu dekat kami dan sempat melemparkan ayat-ayat menyakitkan hati dan mampu menjatuhkan maruah kami, terutamanya aku ni(si makhluk cute)..
dengan ringannya,,,tangan aku sempat melayang kat muka dia,,,kuat la juga...bukan tamparan ye...tapi yang di namakan tumbukan sulung...si botak pun parking motor,,,kesian motor tu,,,tiba2 kena brek mengejut...dia turun dari atas motor dan datang dekat dengan aku, rupa toksah cakap la..dah macam orang kena sembelit dah...lebih kurang macam nie la muka dia..burukkan??
tiba-tiba PAP!!!!OMG....aku kena penampar...sakit giler doh...dah tapak tangan dia besar dari muka aku masa tu, berdengung telinga...melekatlah seni-seni tangan dia kat muka aku yang mulus ni....cap merah...tapi masa tu, walau sakit gila..aku tak nangis...sebab......bila aku toleh ke kiri, sepupu aku dah hilang, aku cari la kat bawah kaki, celah rumput, kat lubang hidung si botak kembang kempis,,kat atas..kot2 dia ada ilmu terbang...tapi..rupa-rupanya dia dah buka langkah seribu, siap buka kasut lagi,,,aku nak nangis terus ketawa berdekah-dekah.....tapi kejap jer, bila aku pandang muka si botak balik, aku terus nak makan org...huarrrggggg!!perang mulut dan adegan tolak-menolak berlansung dalam sepuluh minit...last2, masing-masing penat dan masing beredar..lagipun aku nak balik cepat,,,perempuan kena balik rumah sebelum maghrib,papa aku kata...

selepas peristiwa tu, dia kerja dan aku pula dapat sekolah tempat lain....maka, x la berjumpa lagi...

Balik cuti raya tahun lalu, terselisih dengan dia,,,tapi masing-masing malu, mungkin kerana ingat "percakaran" kami dulu tu,,,mungkin sebab masing-masing dah dewasa...

p/s: bila ingat benda tu, rasa betapa teruknya perangai diri ini.....muhasabah diri...jom,,sama2 muhasabah diri^____^.
bye.


No comments: